Spirituál kvintet byl založen na podzim r. 1960 čtyřmi členy Vysokoškolského uměl. souboru, z nezodpovědné iniciativy Ivo Macha, zvaného Dědek. Šlo o mužské kvarteto, vedle basa Macha u jeho zrodu stáli tenor Miroslav Keller – Velký Bubo, baryton Miloslav Kastelovič z Dolného Kubína – Kagan čili Malý Bubo a Jiří Tichota – Tichák, vzhledem k hlasovému rozsahu jmenovaný raději kapelníkem.
Veřejný debut se konal v r. 1962 na Mezinárodním jazzovém festivalu v Karlových Varech, existuje nahrávka vystoupení. Tento „Spirituál kvartet“ byl první folkovou formací v tehdejším Československu, ale netušil to. Slovo „folk“ bylo totiž zcela neznámé, jediné uplatnění nabízely všelijaké jazzové akce a tak první koncerty se konaly na pódiích, kde s námi hrálo Junior Trio mladičkého J.Hamra, S+H Quintet K.Velebného a nejčastěji Traditional Jazz Studio P. Smetáčka. S tím jsme občas nejen společně vystupovali, ale nahráli jsme spolu i snímky pro Supraphon.
Když jsme poprvé uslyšeli legendární americké The Weavers, byli jsme nadšeni nejen jejich bezkonkurenčním výkonem, ale i skutečností, že měli zpěvačku. V tu chvíli jsme chtěli být jako oni. Po kratší episodě s Věrou Nerušilovou, která zpívala bezvadně, ale jela už v Incognito kvartetu, jsme získali Růženku brzy Helebrantovou, naši nezapomenutelnou Odettku. S ní nás bylo pět a u kvintetu ve jménu jsme potom už zůstali i v časech, kdy nás na pódiu stálo devět.
Ivo zařídil pravidelné pořady v Divadle Na zábradlí. V roce1964 jsme dělali v této sestavě předkapelu Pete Seegerovi, jehož nahrávky jsme již dlouho mlsali. Já se dokonce nějakou dobu věnoval po jeho vzoru hře na 5 strunné banjo, byl jsem v té době (od r.1962) jeho prvním majitelem a nepříliš suverénním mastitelem u nás. Konec této sestavě udělal odchod Macha a Kellera na dlouhodobý služební pobyt v zahraničí. To bylo v r. 1967. O rok později, v srpnu emigrovala do Švýcarska i Odetta.